Forum

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Bygge av en hydrokopter.

Jag påbörjade ett hydrokopter bygge någon gång 2017. Materialet var en cellplastskiva som blev över efter Roffes och Mogges Lansen byggen. Jag jobbade ad Hoc vilket betyder att ritning eller planering bör undvikas. Kreativiteten flödade. Det skulle vara en tunnelkonstruktion som gick snabbt och bra i sjön och som gick att manövrera tillförlitligt. Tornet innehållande all elektronik motor mm skulle se ut som ett U-båtstorn. Från början hade jag tänkt mig ett stort balanserat roder utskuren i Naca profilen oo9. Jag övergav den konstruktionen p.g.a. svårigheterna att få det bra. Av bilderna nedan framgår hur det blev.

 

 

Uppladdade filer:
  • Tornet.-jpeg.jpeg
  • Cellplastsåg.jpeg
  • Mallar-1-av-10.jpeg
  • Pappersklädsel.jpeg
Rolf Åhsberg har reagerat på detta inlägg.
Rolf Åhsberg

Ja ...allt framgick ju inte hur det blev. Men efter provkörning 1. så konstaterades att hydrokoptern uppförde sig skapligt på vattnet men den svängde inte så bra till vänster.  Detta beror ju som bekant på vridmomentet. En svag lutning av skrovet åt vänster gör att hydrokoptern svänger lättare till höger. 

En justering blev nödvändig och därför flyttade jag hela tornet med motor och roder bakåt för att få lite mer rodermoment. Vid nästa provkörning svängde Hydrokoptern bättre åt båda hållen men inte så bra som jag vill. Vid nästan fullgas ( oj..oj viket drag!) lättade hydrokoptern och gjorde en snygg looping som man sett Formel 1 båtar göra. Det var bara att ta av sig kläderna och traska ut i kalsongerna med skorna på. Jag slapp simma men botten var full av slemmiga stenar så jag var ganska slut när jag kom i land.

Jag kommer nu att bygga nya roder samt flytta fram tornet igen. Jag kommer dessutom att rikta upp motorn något för att pressa ner fören vid högre fart. Eventuellt kommer jag att öka deplacementet genom att tynga ner hydrokoptern. Fortsättning följer.

P.S. Mitt 100 amp fartreglage tålde tyvärr inte vattnet.

 

Uppladdade filer:
  • Klar-hydrokopter.jpeg
Rolf Åhsberg har reagerat på detta inlägg.
Rolf Åhsberg

Det är ju en riktig skönhet du åstadkommit, ser ut lite som ett ubåtstorn där propellern sitter. Den var riktigt fin. Skoj att lite av mig o Mogge finns i den... 

Fint bygge, har själv funderat på att bygga en swamp-boat, det är ju typ samma sak.