Forum

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Covid December 2021

Hej!

Covid ökar i samhället och i klubben skall vi ta fram nya riktlinjer. Skriv din åsikt här.

Jag anser att dom som flyger ska ha fått minst 2 sprutor om man inte är så ung så man inte fått än..vi som varit på gubbfika har fått 3 sprutor . Finns det någon i klubben som inte tagit någon spruta och är vuxen så tycker inte jag att det är ok att vara bland oss andra..

Jesper Bergman har reagerat på detta inlägg.
Jesper Bergman

Min åsikt är att vi har skyldighet att följa dom rekommendationer som regering och folkhälsomyndigheten ger. 

dvs vid arrangemang där vi är 100personer eller fler som t.ex. stora arrangemanget i tippshallen är det vaxin pass som gäller om man vill deltaga kan absolut godkänna ett uppvisande av negativt  covid test som är max 48h gammalt.

vid arrangemang där vi är färre som tex olympen och marinstugan är det eget anvar som gäller. dvs känner man sig sjuk håller man sig hemma.  Är man orolig håller man sig hemma och låter dom som vill flyga och träffas göra detta

Sen är det upp till Alla vid Alla arrangemang att hålla avstånd. Inte gå dit sjuka. Hålla god hand hygien.  Vill man använda extra skydd som tex munskydd engångshandskar så gör man det.

Urban Nyblom, Rolf Åhsberg och 2 andra användare har reagerat på detta inlägg.
Urban NyblomRolf ÅhsbergDouglas JohanssonIngmar Carlsson

Eftersom jag inte tagit några sprutor så kommer jag att hålla mig hemma.

Det är ju även så att bara för att man är besprutad så innebär det inte att man inte kan sprida smittan vidare.

Rolf Åhsberg har reagerat på detta inlägg.
Rolf Åhsberg

Precis som Mattias skriver är det upp till oss att följa riktlinjerna. Vad gäller "gubbfika" tycker jag det är bra att ni är fullt vaxinerade. Detta vänder sig främst till "gubbar" med barnasinnet kvar.

Vid inneflyg är det bra om man är vaxinerade. Men med tanke på att det för det mesta lätt går att hålla avstånd ser jag inget problem med detta.

Marinstugan är jag mer kluven till. Här är vi mera tajta och spridningsrisken är större. Både "besprutade" och "ekologiska" (eller vad man nu skall använda för ord) kan smitta. Dock är risken för spridning större för ovaccinerade (ekofrukt ruttnar ofta snabbare).

I våra stadgar står det att vi skall vara för alla och vara politiskt obundna. Då man från politiskt håll trycker på om vaccin kan det definitivt ses som något politiskt. Samtidigt blir flera oroliga när vissa inte vaxinerat sig.

Av denna anledning är jag kluven till just Marinstugan. Av just den anledningen skulle man kunna införa krav på självtest. Ett test kostar runt 50kr. Genom att införa detta kräver man indirekt att de som har en politisk åsikt skall betala mer. Detta strider även mot våran politiska frihet.

Mer än så kommer jag just nu inte i mitt resonemang.

Tycker det är synd om någon inte känner sig välkommen trotts att befintliga regler säger att man får besöka Marinstugan om man inte har symtom. Detta strider genast mot våra stadgar!

 

Urban Nyblom och Rolf Åhsberg har reagerat på detta inlägg.
Urban NyblomRolf Åhsberg

Jag har samma åsikt som Mattias Lyde'n .

Mvh

Ingmar Carlsson

 

 

Jag tycker att klubben för ett vettigt resonemang kring riskerna med Covid 19. Eftersom jag tillhör riskgruppen och min fru superriskgruppen håller jag mig tillsvidare borta från allt utom möjligtvis aktiviteter i Tipshallen. Det är tråkigt men så får det bli tills det lugnar ner sig. Under tiden bygger jag båtar. Jag fick tag i en ritning på Wenzels modellbåt Komet från 50-60 talet. Förhoppningsvis blir den klar till våren.

Rolf Åhsberg har reagerat på detta inlägg.
Rolf Åhsberg

Det var inte meningen att få till upprörda känslor med min åsikt, jag framförde den eftersom det finns dom i klubben som tycker samma som jag men inte vill framföra detta. Givetvis måste klubben följa lagar o förordningar och det respekterar jag. Som Urban skriver så tänker jag också nu när smittan ökar igen, jag är i dubbel riskgrupp och håller mig från folksamlingar framöver. Ursäkta om jag rörde upp känslor bland er andra.