Forum

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

När bildades klubben?

Vet någon exakt när klubben bildades?

1972 publicerade Kronobergaren detta.

Uppladdade filer:

Om ingen har några andra uppgifter så betyder det att klubben bildades -72.

Då firar vi 50-års jubileum 2021.

 

Hej

I artikeln nämns Svanaholm, men jag har för mig att jag hört "äldre" medlemmar nämna ett annat fält man använde innan? Klubben kanske inte var formellt bildad då, men jag har hört 1969 som startår, som sagt, bara hörsägen, någon annan vet säkert rätta svaret.

Nej,men vi flög vid Skir hos bonden. Fältet lutade ganska bra söderut samtidigt som det kantrade åt öster. Samtidigt var det flyg på Kronobergshed. Eftersom jag började med Rb-68 1968 så minns jag sommaren -68 då exets morbror i Vinslöv störtdök mot oss styrande med en proportionalradio med fyra kanaler. Planet, det vackraste jag sett, en Hurricane kom som på räls med den rytande Merco 10:an på fullt skaft. Huva.Sådant skall jag syssla med. Med tillgång till både svarv o svets och resten så började hobbyn på allvar.Ricinoljedoften låg tät över Risingeskogen vill jag lova. Winell bjöd hem Valter,Conny,Mikael och någon mer. Måste varit 1970 eller -71. Därifrån bildades klubben med Valter som en mentor so to speak.Hursom så vore det väl rätt så bra att officiellt fira 1970. Passande. Men vill man veta så fråga Conny. Xena Medical, Kristianopel. Conny har coll. Äldre? När man vaknar känns det som det ena benet fastnar i kistkanten. 1969 är inte möjligt och knappt 1970. Flådigt värre med 50-årsfirande. får se om benet hänger med ett år till. Hepp.

Glömde det viktigaste. När vi anlade Svanaholm var vi redan igång med klubben sedan gott och väl över ettochetthalvt år. Därför jag kan tänka mig 1970. När vi började röja var redan Boje,Karl-Hugo,Hamle med flera medlemmar sedan ialla fall över ett år. Minns alla kryssmätte allt inom 5 mils radie året innan vi fick Svanaholm. Minns det för Karl-Hugo var  isitt esse i traktorn med Boje  stående bak på harven eller vad det var. där skulle man haft en kamera.

Morgan

Det var det där flygfältet i skir som jag hört talas om Morgan....

Pratade sms-vägen med Göran Blom igår, han har dokument som visar att klubben verkligen startade våren 1972. Han har även en hel del andra protokoll om vad som hände på den tiden och även medlemslistor, han läser säkert detta och lovade komma ut till Smålanda någon kväll.

Själv blev jag inte medlem förens 1978 och då var Svanaholm fullt etablerat.

Jamen då är det rekord. En klubb som går från en mad med mängder av sly och björkar till ett grösbeväxt färdigt flygfält med 41 medlemmar på? sex månader är nog ett rekord i sig.