Forum

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Pylon-Piloten med den rätta Nitrohalten 😉

-Har ni koll på vår klubbhistoria så här i 50 års tider?

Det har ju som sagt gått 50 snabba år med Växjö RC klubb nu och en av de som avverkat dem allra snabbast, är nog vår Pylon flygare Börje Ragnarsson. Då jag numera prenumererar på tidningen Allt om Hobby, så kan man söka i tidningens alla utgåvor ända tillbaka på 60:talet vid allra första utgåvan. 

Där skrev jag sedan lite olika sökord om Växjö o.s.v. men det som verkligen gav träffar var namnet Börje Ragnarsson. 

Han dyker upp i ett 40-tal nummer och det är redan på sjuttiotalet (alltså min barndom) då man rekommenderades att köpa hans modeller. Lars-Ove Andersson Klippan verkade vara en av de få konkurrerande konstruktörerna på den tiden och en modell kunde enligt reportern kosta 300kr + 150kr utrustning + 800kr för en bra motor.

Jag tänkte att det kunde roa några liksom mig att se några exempel på Börjes bidrag till historien och varande en verklig legend inom pylon som det stod att läsa i flera artiklar redan på tidigt 80-tal.

Den vackra Tiger Moth som Börje flyger ännu idag är troligen den som vi kan läsa att han vann skalatävlingen med redan 1982. 🙂

Här kommer några trevliga klipp ur tidningen. Vi ses på fältet! /Jonnie Winquist 

 

Uppladdade filer:
  • VM-Guld-i-Australien.jpg
  • Seger-1986-Falkernberg.jpg
  • Pylon-pa-Vaxjo-RC-Klubb-1983-06-11.jpg
  • TigerMoth.jpg
  • Hotstuff.jpg