Skolflyg

Vi kan erbjuda skolflyg både inomhus och utomhus.

Om du är intresserad av teknik och gillar utmaningar är modellflyg sporten för dig!

Tveka inte att ta kontakt med oss! Vi erbjuder ett prova-på-paket, där man kan prova hur det känns att spaka ett radiostyrt flygplan!

Rent konkret går det till så att du får en kort teoretisk genomgång om hur ett flygplan fungerar. Detta är naturligtvis nödvändigt för att du ska ha någon behållning av din prova på tid.

En erfaren instruktör startar planet och kopplar sedan över till dig. Vi använder dubbelkommando så någon kraschrisk föreligger inte. Instruktören tar över när det blir kritiskt och ställer in planet i ett bättre utgångsläge och du får styra igen. Efter ca 10 minuters flygning tar instruktören över och landar planet, tankar upp och pratar igenom hur flygpasset avlöpt. När du känner att du är redo igen så blir det en ny prövorunda. Om du tycker att 10 minuter verkar väl lite så kan vi bara säga det att det är väldigt intensivt och du kommer att bli ganska trött i huvudet av all koncentration.

Priset för denna hjärngymnastik är gratis men vi ser gärna att du blir medlem i klubben om du vill fortsätta med modellflyg.Om du känner att detta är något för dig, tveka inte att ta kontakt med skolflygsavdelningen så återkommer de till dig för att svara på dina frågor eller boka en flyglektion.

För medlemmar i klubben så anordnar vi en skolflygkurs under våren – sommaren.
I första skedet så använder vi klubbens utrustning till skolflyget. Under den andra fasen av utbildningen så ställs det krav att du har egen modell så att du vänjer dig vid din egen modell under kursen. Det är ju trots allt denna som du ska flyga med sedan när du är tillräckligt säker för att flyga själv. Efter denna fas är det viktigt att man håller i och flyger periodiskt under säsongen, annars är det lätt att man tappar all sin flygkänsla. Det är mer viktigt att man flyger ofta än att man flyger mycket. Om du vill vara med i nästa flygskola så ta kontakt med vår skolflygsavdelningen redan nu så att du är säker på att få en plats.

Målet med skolflygningen är att kunna starta och landa själv.
Kraven är som sagt att du är:
Medlem i klubben
Motiverad att börja flyga och kommer att ha en flygfärdig modell ungefär 5 veckor efter utbildningsstart
Närvarande vid minst 90% av skoltillfällena

I kursplanen ingår bla: flygteori, lite aerodynamik, modellskötsel, installationstips av modell, flygträning (övervägande bit) och naturligtvis god kamratanda! Ta kontakt med skolflygsavdelningen i klubben redan nu!

Kurs i Akrobatisk flygning!
För er som gått igenom skolflyget och lärt er att hantera er trainer både vad gäller skötsel, start och landning kan det ibland kännas svårt att svara på frågan: Vad hittar jag på nu?
RC-flyget har så många grenar som bland annat konstflyg, pylonracing och combat. De flesta av grenarna kräver att man är duktig på att flyga och det är här kursen för Akrobatisk flygning kommer in. Numera kan man tävla i IMAC som en officiell tävlingsgren inom modellflyg i sverige.

Tanken är att man skall lära in IMAC’s basic-program. Man får lära sig att utföra de grundläggande akrobatiska övningarna som t ex roll, hammerhead och loopings. Det kan ju tyckas vara enkla övningar men de skall ju också kunna utföras så korrekt som möjligt och dessutom i en följd enligt rookie-programmet. För de som har svårt att bara flyga utan mål kan det vara bra med det stöd man får genom att delta i lite mer organiserade övningar.

Kursen är tänkt att genomföras som en studiecirkel ca 5 ggr där man gemensamt tränar på de olika delmomenten i programmet. Man träffas ungefär varannan vecka och har tiden mellan träffarna till att öva på.
Krav för att få delta denna kurs är att man har en egen modell. Man skall ha genomgått skolflyget eller ha motsvarande kunskaper (dvs man skall kunna sköta sin modell själv och kunna starta och landa själv). Det gör inget om man har flugit ett par år och är duktig. Det finns alltid saker man kan lära sig.
Modellen man har bör vara av låg eller midjevingad typ. En högvingad trainer kan få svårt att hänga med i alla övningar eftersom den är mer byggd för att vara stabil än att göra konster med.

Naturligtvis kostar det en slant att gå i flygskolan, priset är satt för att i första hand täcka de löpande omkostnaderna. Alla våra lärare ställer upp ideelt, alltså utan betalning.

Så tveka inte att höra av dig till klubben för att få mer information.