Om Växjö RC-klubb

Växjö RC-klubb är sedan 1970 en ideell förening för alla flyg och modellbåts intresserade.

Vi har ca 40 medlemmar i alla åldrar. Våra medlemmar sysslar med de flesta typer av modellflyg som t.ex. segelflyg, konstflyg, aircombat, jetflyg, pylonflyg, fläktflyg, inomhusflyg, helikopter, skalaflyg och alla former av drönare.

Inom modellbåtssektionen, återuppstartad 2010 efter flera år av inaktivitet, bedriver vi aktiviteter med radiosegellbåtar främst i Växjösjön Trummen och Vislanda-dammen. Även skalabåtar av alla slag har fått ett ökat intresse.

Modellflygfältet Smålanda som medlemmarna kan använda, ligger utanför Alvesta. Där flyger vi både på kvällar och helger när vädret tillåter. På sommaren anordnar vi flygdagar, klubbtävlingar och meetings. På vintrarna håller vi igång med flygning på is när det finns och med diverse övriga aktiviteter, t.ex inomhusflyg, byggkvällar, film- och teorikvällar m.m för att komma i form till våren.

I januari kör vi vårt årliga event i Tipshallen, 7000 kvm inomhus. Då kommer det folk från hela landet och vi flyger hela dagen. Drone-race och andra tävlingar står på programmet.

Förutom programlagda aktiviteter kör vi spontana aktiviteter på vårt flygfält, Smålanda utanför Alvesta samt på Växjösjön och Trummen (Båtar). Vi har även tillgång till en stor damm i Vislanda. Där kör vi sjöflyg,segelbåtar, modellbåtar och även offroad-bilar på stranden runt dammen. Aktiviteterna aviseras till medlemmar samt anmälda intresserade genom våran SMS-tjänst!

Skolflyg första steget:

För nya modellflygare har vi varje år flygskola under vår och sommar. I början flyger eleven klubbens skolmodeller med lärare som kan ta över genom dubbelkommando. Efter hand som eleverna blir säkrare på att flyga, skolar vi vidare på elevens egen modell.

Skolflyget är gratis och istället ser vi gärna att de nyblivna piloterna blir medlemmar i Växjö RC-klubb.

Varmt välkommen till Växjö RC-klubb !