Startsida › Forum › Allmänna diskussioner om RC › Allmänt › Regler för rc-bevis A och B › Svar till: Regler för rc-bevis A och B
öljande delmoment ingår i manöverprov för RC– Behörighet nivå A.
-Räckviddsprov.
-All flygning skall ske framför en baslinje (baslinjen antas gå genom piloten) parallell med start- och
Landningsriktningen (= vindriktningen).
Manöverprov för RC– Behörighet A – motorplan:
1. Markstart med rak kurs mot vinden.
2. Rak förbiflygning på i huvudsak konstant höjd.
3. Sväng 360` i högervarv.
4. Sväng 360` i vänstervarv.
5. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90
) i vänstervarv med början mot vinden. Vid den tänkta
landningen någon meter över marken skall gaspådrag ges och flygningen ska fortsätta.
6. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90
) i höger varv med början mot vinden och
landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältets storlek inte
medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.
7. Återstart och ”fri” flygning framför baslinjen. På kommando från kontrollanten ska motorn stängas av eller
ha motorn på tomgång, varefter en bedömningslandning göres med de toleranser som angivits i punkt 6.
Manöverprov för RC– Behörighet A – segelplan:
1. Startförfarande beroende på tillgång av start hjälpmedel eller handstart med rak kurs mot vinden.
2. Rak förbiflygning på i huvudsak konstant höjd (ca 10+ meter)
3. Sväng 360`i högervarv.
4. Sväng 360`i vänstervarv
5. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90
) i vänstervarv med början mot vinden och
landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältet storlek inte
medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.
6. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90
) i höger varv med början mot
vinden och landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältets
storlek inte medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.