Regler för rc-bevis A och B

Startsida Forum Allmänna diskussioner om RC Allmänt Regler för rc-bevis A och B

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1412
    Rolf Åhsberg
    Deltagare

    Vad du bör kunna och veta när du skall ta din RC– Behörighet nivå A.
    • En säker flygning börjar egentligen redan i hobbybutiken där det gäller att välja en modell
    vars flygegenskaper ligger i nivå med dina flygkunskaper.
    • Följ råd och bygganvisningar som finns, så du inte bygger in skevheter eller svaga punkter i konstruktionen.
    • Montera motor och radio på tillfredställande sätt.
    • Kontrollera tyngdpunktens läge när modellen är färdig– och justera om det behövs!
    • Se till att din glödstiftsmotor är väl inkörd före provflygningarna samt att
    ackumulatorerna i sändare och mottagare är fulladdade
    • Om failsafe finns ska den ställas in så att planet kommer ner på marken så snart som möjligt, t ex full sida och att
    motor går ned på tomgång eller stängs av. Om något fallerar (t.ex. sändare) är det bättre att planet kommer
    ner snabbt än att det bara fortsätter, det kan försvinna väldigt långt och kan skada människor, djur eller material.
    • Läs igenom SMFF:s säkerhetsbestämmelser för radiostyrda modellflygplan och de lokala
    bestämmelser som finns för det fält du tänkt flyga på.
    • Före första flygningen kontrollera, att du har rätt frekvensflagga på Din radiosändare samt
    förse Dig med rätt frekvensklämma (Behövs inte på 2,4 GHz sändare).
    • Har du radio med flera modellminnen, kontrollera att du valt rätt minne och att rodren går åt rätt håll.
    • Gör räckviddsprov med avslagen motor samt med motorn på fullvarv (Gäller såväl glöd– som El- motorer).
    • I samband med uttaxning till start, kontrollera samtliga roderfunktioner.
    • Före start, kontrollera att banan är fri samt ropa ”jag startar”. Starta därefter mot vinden
    och gör första sväng i riktning från depå och parkeringsplatser.
    • Flyg aldrig så att andra människor uppfattar det som obehagligt.
    Stå i pilotrutan under flygning.
    Flyg aldrig över eller mot depå eller parkering.
    • Får Du problem under flygning i form av störningar eller motorstopp skall du alltid
    ropa ”nödlandning” och landa så fort som möjligt.
    • Informera alltid de andra piloterna i pilotrutan att du ska landa före en normal landning.
    • Kontrollera gärna mellan flygningarna, att inget glapp uppstått i roder, roderlinkar eller gångjärn.
    • Flyg aldrig så länge att risk finns att strömmen tar slut i dina ackumulatorer.
    Återladda alltid före nästa flygdag.
    • Följ de här enkla reglerna och Du lägger en fin grund för roliga och säkra flygningar.
    RC- Behörighet nivå A -Flygplan

    #1413
    Rolf Åhsberg
    Deltagare

    öljande delmoment ingår i manöverprov för RC– Behörighet nivå A.
    -Räckviddsprov.
    -All flygning skall ske framför en baslinje (baslinjen antas gå genom piloten) parallell med start- och
    Landningsriktningen (= vindriktningen).
    Manöverprov för RC– Behörighet A – motorplan:
    1. Markstart med rak kurs mot vinden.
    2. Rak förbiflygning på i huvudsak konstant höjd.
    3. Sväng 360` i högervarv.
    4. Sväng 360` i vänstervarv.
    5. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90) i vänstervarv med början mot vinden. Vid den tänkta
    landningen någon meter över marken skall gaspådrag ges och flygningen ska fortsätta.
    6. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90) i höger varv med början mot vinden och
    landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältets storlek inte
    medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.
    7. Återstart och ”fri” flygning framför baslinjen. På kommando från kontrollanten ska motorn stängas av eller
    ha motorn på tomgång, varefter en bedömningslandning göres med de toleranser som angivits i punkt 6.
    Manöverprov för RC– Behörighet A – segelplan:
    1. Startförfarande beroende på tillgång av start hjälpmedel eller handstart med rak kurs mot vinden.
    2. Rak förbiflygning på i huvudsak konstant höjd (ca 10+ meter)
    3. Sväng 360`i högervarv.
    4. Sväng 360`i vänstervarv
    5. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90) i vänstervarv med början mot vinden och
    landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältet storlek inte
    medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.
    6. Landningsflygning (2 gånger 180eller 4 gånger 90) i höger varv med början mot
    vinden och landning inom högst 25 meter i sida och 50 meter i längd från angiven plats. Om fältets
    storlek inte medger ovannämnda toleranser skall all landning ske på markerat fält eller bana.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.