Svar till: Växjö RC klubbs tillhörighet.

Startsida Forum Allmänna diskussioner om RC Allmänt Växjö RC klubbs tillhörighet. Svar till: Växjö RC klubbs tillhörighet.

#1719
Urban Nyblom
Deltagare

    Jag tog mig friheten att undersöka alla ca 160 modellflygklubbar hur man såg på det här med kunna välja anslutning till RCFF istället för SMFF.Jag fann att följande radio/modellflyg -klubbar har den möjligheten:
    Malmö
    Botkyrka
    Falkenberg
    Karlstad
    MK 3 Aviatörer
    RFK Gripen
    Ripa
    Varberg
    Motala
    Nyköping
    Vännäs
    Ålleberg
    Östersund
    Dessa klubbar utgör ca 7-8 % av alla modellflygklubbar.
    Det finns alltså en trend att inte att ansluta till förbundet (SMFF).
    RCFF är trots dess namn inget förbund. RCFF är en vanlig förening med styrelse och hela baletten inklusive en väldigt trevlig hemsida. Man har en för medlemmarna en försäkring i IF som liknar den som SMFF har med undantaget att SMFF´s försäkring ( IF) är dubbelt så omfattande ( 20 miljoner kr) och förtydligad på ett språk som vi modellflygare förstår. Dessutom är självrisken ca hälften så stor ( 4000 kr )
    SMFF´s försäkring gäller nu överallt även utomlands.(Sanktionerade fält är borttaget from 2019).IF och SMFF jobbar också med en tilläggsförsäkring för stora och dyra modeller som av någon anledning går i backen.
    Det som förvånade mig var att antalet medlemmar i RCFF var över 7000 vilket borgar för att föreningen har en väldigt bra ekonomi.Vad gör man med alla pengar? Finns det någon transparent redovisning?

    Antalet medlemmar i SMFF har jag för mig ligger på ca 4500?
    Men eftersom SMFF har en omfattande organisation för att stödja de olika grenarna inom modellflyget och dessutom sponsring av tävlingsverksamheten blir utgifterna mycket omfattande.

    Ja så här ser det ungefär ut just nu.