Växjö RC klubbs tillhörighet.

Startsida Forum Allmänna diskussioner om RC Allmänt Växjö RC klubbs tillhörighet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1703
    Urban Nyblom
    Deltagare

      Under ett flertal år har en falang inom klubben ganska envetet drivit frågan om att VRC bör bryta sig ur SMFF och därmed organisatoriskt även till SDF, FSF och RF.Anledningen till missnöjet är att SMFF tidvis har fungerat dåligt och kanske inte i alla stycken jobbat för “söndagsflygarna”. Teoretiskt är VRC dock en idrottsklubb. Men tävlingsverksamheten i vår klubb och inom modellflygsporten i allmänhet har under några sekler ändrats drastiskt och är idag väldigt varierande.
      Att den konkurrerande modellflygklubb sammanslutningen RCFF känns mer lockande mot bakgrund av bl.a. lägre avgift och en mer tydlig inriktning till “söndagsflygarna”kan jag förstå. Emellertid så har RCFF inga muskler om det skulle börja blåsa kyliga vindar över vår hobbyverksamhet.
      Ett tydligt exempel på detta är SMFF´s insats i förhandlingarna gentemot transportstyrelsen TS angående våra flyghöjder.

      I klubbens stadgar står dessutom att de som flyger på klubbens sanktionerade fält skall betala avgift till SMFF. Det hindrar ju inte de medlemmar som vill stödja RCFF att även betala deras medlemsavgift som är ca 1/4 mot SMFF´s avgift.
      Icke desto mindre måste det definitivt vara en styrka för klubben att vara anslutna till SMFF som förutom en bra försäkring ( jag vet!!) även ger ut tidningen Modellflygnytt.
      Dessutom tycker jag att det är osolidariskt att inte betala SMFF avgiften och samtidigt utnyttja klubbens sanktionerade fält som ingenting har hänt.

      Signaturen ” Någon jävla ordning får det även vara i en RC-klubb “

      #1704
      Rolf Åhsberg
      Deltagare

        Urban, jag är ju som bekant med i den ” falangen ” som driver detta du skriver om.
        Du skriver att det är SMFF som ordnat flyghöjderna, det stämmer inte riktigt, RCFF och SMFF har gjort detta gemensamt mot Transportstyrelsen.
        Varför inte ha valfrihet i klubben vilken du väljer att tillhöra, många storklubbar har det??
        /Roffe

        #1705
        Johan Bengtsson
        Deltagare

          Hej
          Jag har varit med i SMFF sedan 1977 och kommer fortsätta med det i framtiden också, tror inte det handlar om att klubben skall gå ur SMFF, men vi får nog ta ett steg från ”det gamla” in i framtiden och tillåta bägge förbunden för våra medlemmar. Vi måste ju kunna lösa det på klubbnivå när förbunden gick ihop och löste frågan med Transportstyrelsen, det var ju först då som det gick framåt i de förhandlingarna, när de gick ihop alltså.

          Att hävda försäkringen ser jag inte som en avgörande faktor, jag har den rakt motsatta erfarenheten av SMFF:s försäkring, jag fick överhuvudtaget ingen hjälp därifrån när jag råkade illa ut en gång, så det ger jag inte mycket för. (jag vet också).

          Du kan ju numera få modellflygnytt genom RCFF också.

          Att det sedan skulle vara osolidariskt att flyga på fältet om man inte betalat till SMFF ser jag också som ganska konstigt, de pengarna går ju till SMFF och inte vårt fält. Det är ju medlemsavgiften till VRC som gör att fältet finns.

          /Johan

          • Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av Johan Bengtsson.
          #1707
          Rolf Åhsberg
          Deltagare

            I dessa tider vi lever så borde det vara valfrihet och inte som en diktatur som är styrd från ett förbund. Det sägs att det är massor av jobb att införa valfrihet i detta ämne pga. att paragraferna måste ändras, två årsmöten har det pratats om men det kan nog Johan Belin reda ut som är proffs i sådana ämnen.
            En motion kommer att lämnas in till årsmötet om valfrihet mellan RCFF och SMFF.
            /Roffe

            #1708
            Urban Nyblom
            Deltagare

              Jo det är riktigt Roffe att RCFF är en intressegrupp för RC-flygare i första hand och inte ett förbund.Jag formulerade mig något olyckligt.
              När det gäller klubbavgiften på 820 kr så går 400 kr till klubben och 420 kr till SMFF. Enligt stadgarna och dessutom beslutat så är årsavgiften 820 kr.
              Jag finner det fortfarande osolidariskt att flyga för en avgift som är 420 kr mindre än vad som är tänkt att betalas. Varför skall man inte betala hela avgiften? Att detta är så upprörande förstår jag inte.Jag saknar lojaliteten bland medlemmarna.
              400 kr betalar ju stödmedlemmar samt de som endast ägnar sig åt båtar.
              Om majoritetn av klubbens medlemmar tycker att vi skall gå ur SMFF så gärna för mig bara vi fattar ett beslut. Tills dess gäller 820 kr i årsavgift!

              Någon jävla ordning….

              #1709
              Johan Bengtsson
              Deltagare

                Jo, så är det nu med avgifterna, vid en förändring, så är det väl ganska klart att man måste vara med i antingen SMFF eller RCFF. Fortfarande (om inga ändringar av avgifter sker) så skulle 400:- gå till klubben, sen var medlemmen har sin försäkring, ser jag som ointressant och har inget med solidaritet att göra, huvudsaken är väl att man är lojal mot VRC, eller? Håller med om att i nuläget är det väldigt osolidariskt att inte betala in full avgift eftersom det är så det är beslutat för tillfället.

                Väljer vi att inte tillåta RCFF, så får vi utse ”poliser” som stoppar folk med fel försäkring, läs RCFF.

                Nästa tipshallen-event får ju någon stoppa folk i dörren som inte kan visa upp SMFF-medlemskap.

                Nu vet jag att någon tänker men vi kan ju tillåta gäster från RCFF, så sades ju också på mötet förra veckan, men varför ska vi tillåta det, är vi en ren SMFF klubb, så är vi, det handlar väl om solidaritet?

                Vet egentligen inte varför jag skriver eller käftar om detta, som jag sa i förra inlägget så har jag alltid varit med i SMFF och kommer fortsätta vara det. Kan väl helt enkelt inte låta bli eftersom jag vet att på de flesta företag pågår det oftast ett arbete med ständiga förbättringar, men det kallas ju ofta gnäll i VRC….:-)

                Som du säger Urban så är det en omröstning bland medlemmarna som får styra om klubben skall utvecklas och förbättras.

                /Joahn

                #1710
                Douglas Johansson
                Moderator

                  Har samma inställning som Urban, förstår heller inte hur detta kan vara ett så stort problem.

                  Dessutom undrar jag hur många år till som i första hand styrelsen ska behöva hålla på och jobba med såna här byråkratiska ärenden.
                  Har det inte varit tillräckligt många år med problem av olika slag.

                  Kan vi inte fokusera på positiva saker istället , som att flyga och umgås.

                  #1711
                  Rolf Åhsberg
                  Deltagare

                    Johan, jag kunde inte sagt det bättre själv.
                    Urban, det är inte meningen att klubben ska gå ur SMFF, det skall råda valfrihet. Varför är det osolidariskt att inte välja SMFF? Vi som betalar klubben är väl solidariska eller?
                    Douglas, hur kan betydligt större klubbar ha valfriheten i sina klubbar?
                    Som Johan skriver så får vi ha koll nästa år i Tipshallen så alla är SMFF, are eller..
                    /Roffe

                    #1714
                    Urban Nyblom
                    Deltagare

                      Jag vet inte om jag varit otydlig, men vi har ju bestämt att vi skall betala en medlemsavgift på 820 kr. Det skall inte vara frivilligt att betala mindre bara för man inte gillar att betala fullt medlemsskap. SMFF avgiften är integrerad i medlemsavgiften och har alltid varit det.Man skall se det som en avgift och inte två. Här är det inte vi och dom.

                      Att ha två olika tillhörigheter ( SMFF och/eller RCFF) är ju ganska knepigt och ger fel signaler. Några betalar mer för att stödja svenskt modellflyg, ungdoms- och tävlings-verksamhet och andra mindre för att istället vara med i en förening, RC grupp eller vad det nu är som dessutom inte har förbundsstatus.Att kalla detta för valfrihet när det egentligen liknar utpressning är inte ok. För vem vill betala 320 kr mer för att få flyga på fältet? På vilket sätt är detta utvecklande?

                      Man kan vill utgå ifrån att styrelsen inte heller blir så glada över denna debatt.Styrelsen behöver lugn och ro åtminstone detta året och ägna sig åt viktigare uppgifter kan man tycka.

                      Detta var mitt sista inlägg i ” Någon jävla ordning får…..”

                      #1715
                      Johan Bengtsson
                      Deltagare

                        Kommenterar en gång till i detta ärende, sen lägger jag ned.

                        Problemet är inte stort.

                        Det är nog ganska tydligt för alla att det är 820:- som vi beslutat om och det är som sagt inte frivilligt eller valbart med några varianter. Att den alltid varit integrerad och inte valbar är dock fel, men det kan vi ta en annan gång. Det är ju en eventuell framtida förändring som denna diskussion handlar om.

                        ”Valfrihet – Utpressning – Utvecklande”, ja de orden tolkas bevisligen olika av olika personer.

                        Nej, det är väl klart att styrelsen vill ha så lite som möjligt att göra, helst vill vi inte ha några förslag på förändring, allt funkar bra och flygningen är viktigast.

                        Eftersom jag är med i styrelsen och SMFF medlem, ska jag aldrig prata om detta igen, men jag tror inte styrelsen kommer slippa frågor eller diskussioner om detta ämne framöver ändå.

                        Trevlig helg

                        /Johan

                        #1717
                        Morgan Dahlin
                        Deltagare

                          Ja,ha då vet vi var folk står som använder ord som falang och nå´n jävla ordning får det vara.Ord som ger obehaglig smak i munnen, åtminstonde för oss som tvingats jobba i enpartistatsländer,diktaturer. Oavsett så är all tvångsanslutning till vara sig politiska partier eller föreningar en gång för alla tabu. I alla fallför mig. Nu skrev jag en stilla undran till RCFF om detta och svaret går att läsa där. Tack alla ni som supportade mig, ni som är betydligt mer mångkunniga än de flesta i denna klubben. Sedan kan jag väl tacka de privata PM jag fått från folk som inte vill torgföra sina åsikter av rädsla för vad? Tack. Kan väl avsluta med min favoritsignatur från en person som jag inte för övrigt har mkt gemensamnt med. Tack Vd för svenskt näringsliv som svarade på sin egen fråga. Vad får man egentligen för sina pengar. Inte mycket!. Ingenting skulle jag säga.

                          #1719
                          Urban Nyblom
                          Deltagare

                            Jag tog mig friheten att undersöka alla ca 160 modellflygklubbar hur man såg på det här med kunna välja anslutning till RCFF istället för SMFF.Jag fann att följande radio/modellflyg -klubbar har den möjligheten:
                            Malmö
                            Botkyrka
                            Falkenberg
                            Karlstad
                            MK 3 Aviatörer
                            RFK Gripen
                            Ripa
                            Varberg
                            Motala
                            Nyköping
                            Vännäs
                            Ålleberg
                            Östersund
                            Dessa klubbar utgör ca 7-8 % av alla modellflygklubbar.
                            Det finns alltså en trend att inte att ansluta till förbundet (SMFF).
                            RCFF är trots dess namn inget förbund. RCFF är en vanlig förening med styrelse och hela baletten inklusive en väldigt trevlig hemsida. Man har en för medlemmarna en försäkring i IF som liknar den som SMFF har med undantaget att SMFF´s försäkring ( IF) är dubbelt så omfattande ( 20 miljoner kr) och förtydligad på ett språk som vi modellflygare förstår. Dessutom är självrisken ca hälften så stor ( 4000 kr )
                            SMFF´s försäkring gäller nu överallt även utomlands.(Sanktionerade fält är borttaget from 2019).IF och SMFF jobbar också med en tilläggsförsäkring för stora och dyra modeller som av någon anledning går i backen.
                            Det som förvånade mig var att antalet medlemmar i RCFF var över 7000 vilket borgar för att föreningen har en väldigt bra ekonomi.Vad gör man med alla pengar? Finns det någon transparent redovisning?

                            Antalet medlemmar i SMFF har jag för mig ligger på ca 4500?
                            Men eftersom SMFF har en omfattande organisation för att stödja de olika grenarna inom modellflyget och dessutom sponsring av tävlingsverksamheten blir utgifterna mycket omfattande.

                            Ja så här ser det ungefär ut just nu.

                            #1720
                            Rolf Åhsberg
                            Deltagare

                              Just nu ligger en motion till SMFF årsmöte i mars om att ta bort paragraf 37 i stadgarna. Den är inskickad av Patrik Gertsson.
                              Många klubbar kommer att stödja detta och så kan vi också göra. Vi har två röster på årsmötet. Denna paragraf stödjer inte modellflyget i vårt land.
                              Vi kan ge Gertsson fullmakt att rösta åt klubben om ingen åker till Malmö på mötet.
                              Sen var det så att RCFF genom Kjell Nilsson gjorde storjobbet med höjderna vi fått, inte SMFF.

                              #1721
                              Morgan Dahlin
                              Deltagare

                                Ja, det säger väl om något , något.Man behöver nog inte be om tillåtelse för att kontrollera dessa siffror.Kan ju bara se att RCFF snart är dubbelt så stora som SMFF. Siffrorna haltar betänkligt om RCFF anslutna klubbar är 7-8%. En stilla undran? Kan det möjligtvis vara så att många supportar RCFF även om de betalar in till SMFF? Så har jag gjort i flera år. Inte dåligt med tanke på att 50-60% av klubbarnas medlemsavgifter går till SMFF! Det utan att ens få ett medlemskort. Patetiskt. Sanningen är väl den att tendensen är vad jag hört kraftigt ökande. Speciellt som medlemsavgifter i alla andra klubbar ger i snitt mellan 4-6% till sina respektive förbund. Går att läsa sig till.Däri ligger orättvisan,tvång. Det är detta som gör att klubbarna går bokstavligen på knäna, allt enligt Mats,Ripa,McRegor med flera. Tänk så gulligt att ge dessa pengar till klubben istället? Surt sa räven.Var någonstans kan man anklaga folk för att vara osolidariska?Tvärtom,en storstädning skulle nog behövas i klubbarna för det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra.

                                #1723
                                Urban Nyblom
                                Deltagare

                                  Det stora medlemsantalet i RCFF tror jag snarare beror på att många modellflygare idag inte tillhör någon klubb alls, men känner att ett visst mått av samröre med likasinnade modellflygare via RCFF kan vara intressant. RCFF´s hemsida med forumet är ju dessutom mycket trevligt även för oss rättrogna.

                                  § 37 gäller regelverket för klubbars anslutning till SMFF samt regler om modellflygfältet,luftrum,utbildning och ackreditering från myndighet.
                                  § 37 skulle jag knappast tro man vill ta bort. Hela SMFF´s existens är ju beroende på klubbarnas anslutning.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.