Bingo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1191
    Krister Vernersson
    Deltagare

      Hej
      Jag har börjar bygga på en Bingo, en modell som ritades av Bo Gårdstad i slutet på 70-talet. Till denna ska jag ha en WEST 36 med minipipa.

      #1197
      Rolf Åhsberg
      Deltagare

        Det är kul när dom här gamla modellerna börjar bli populära igen. Blir intressant att följa.

        #1198
        Johan Bengtsson
        Deltagare

          En sådan hade jag någon gång runt 1980……

          Har faktiskt 2st av Bosse Gårdstads modeller på gång inför sommaren, en Stunt King som köptes flygfärdig av en kollega, väntar bara på väder. Sen har jag en favorit i repris, Josefin, hade den som min andra modell ca 1979-80, lite jobb kvar, men den kommer nog ut under säsongen också.

          Blir kul att se när din Bingo blir klar Krister.

          //Johan B

          #1199
          Johan Bengtsson
          Deltagare

            Kapar din tråd med 2 gamla bilder Krister. Josefin lättar från Svanaholm 1980, foto Paul lövgren. Den andra är Bingo i trädgården 1981.

            //Johan

            #1202
            Rolf Åhsberg
            Deltagare

              Många gillade inte Bo Gårdstads modeller men dom var enkla o flög bra. Bosse gjorde mycket för rc hobbyn anser jag. ..

              #1210
              Krister Vernersson
              Deltagare

                Ja, Bo har varit en stor profil för modellflyget. Han har ritat en mängd med plan, skrivet böcker och mycket mer.
                Jag har tidigare byggt flera modeller som han har ritat, Kompis, Lisa och CombatLift. Så klart har man en ritning på Josefin också.

                Bara genom att titta på Bingoritningen så ser det ut som om modellen kommer bli framtung med den motorn jag valt. Så jag bestämde att korta ner nosen c:a 20 mm. Ska också försöka montera höjd och sidoroder servorna långt bak i kroppen. Hur det kommer att bli vet man inte förrän modellen är färdig.

                #1233
                Krister Vernersson
                Deltagare

                  Nu har jag en träfärdig kropp, så nu är det focus på vingen.
                  Där har jag ändrat mig flera gånger. Här byggs vingen fast i kroppen och det skapar en del utmaningar om man vill ha en rak och stark vinge. Först tänkte jag bygga vingen i “luften” över en fixtur för att få den rak, men nu tror jag att den byggs i två delar som sedan skarvas i kroppen.

                  I en annan tråd tar Roffe upp det svaga intresset för hemsidan.
                  Så min fråga är, hur många är det som läser de byggtrådar som jag har gjort de senaste åren? Även på den gamla sidan var det inte många svar man fick i byggtrådarna. Beror det på allmänt svagt intresse eller att dessa modeller inte intresserar de flesta?

                  #1239
                  Rolf Åhsberg
                  Deltagare

                    Vete fasen Krister hur det är med intresset för sidan, dåligt skulle jag säga. ..
                    Bingon är en helfräck modell, men det är en Gårdstadmodell som jag missat tyvärr annars hade jag nog byggt den tidigare. ..
                    Dina byggtrådar är med dom bästa, utförliga med fina bilder och dina modeller är utan konkurrens i klubben. .

                    #1240
                    Jan Åhman
                    Deltagare

                      Ja jag håller med. Jag följer dina byggen och ser fram emot nästa uppdatering.

                      #1242
                      Johan Bengtsson
                      Deltagare

                        Hur många som läser vet jag inte, men jag har läst alla dina byggtrådar iaf.

                        När det gäller Gårdstads modeller har jag bygg en del av dem, Bingon var väl den första av ett antal olika han gjorde med profilkropp, jag vet om “Black Magic” och “lift” också. Har alla spryglarna utskurna till Black magic liggande sedan många år och Lift byggde jag en som Daniel hade och flög med när han började. Var ju alltid blandade åsikter om BG:s modeller, men jag har alltid gillat dem.

                        /Johan

                        #1288
                        Krister Vernersson
                        Deltagare

                          Då kommer det en liten uppdatering.
                          Har börjat med vingen och jag valde att bygga den hel föra att sedan dela den. Det är nog lättare att få den rak då. För att underlätta delningen, så sågade jag av alla lister halvvägs innan lag började bygga. För er som inte har byggt någon modell från lösvirke, så är det inte så svårt att göra t.ex. spryglar. Man gör en mall i ply och sedan skär man ut spryglarna lite grovt. Buntar ihop de till ett block och sedan slipar/hyvlar de till rätt form. Då blir alla lika.

                          #1293
                          Krister Vernersson
                          Deltagare

                            En lurig grej är att slipa ner bakkantlisten utan att förstöra spryglarna. Här använder jag en tunn mässingsplåt som sprygelskydd.
                            Har även börjar limma “cap strips” av kolfiberlister. Inte för att det behövs, utan för det är roligt.

                            #1296
                            Rolf Åhsberg
                            Deltagare

                              Bra tips och nytänkande till er som vill bygga i lösvirke. Det borde alla prova någongång, det är halva nöjet.

                              #1297
                              Johan Bengtsson
                              Deltagare

                                Kan bara hålla med Rolf, ett riktigt träbygge är fantastiskt kul, även om det tar lite tid.

                                En fråga Krister, som du säkert har koll på, men hur fäster klädseln på kolfiberpinnarna, nu vet jag ju inte vad du tänkt klä med, men jag tänkte på typ Oracover?

                                //Johan

                                #1298
                                Krister Vernersson
                                Deltagare

                                  Bygga modeller är för mig mer än halva nöjet.
                                  Jo, den ska kläs med typ Oracover och det blir nog med flera färger. Dessutom ska jag planka framkanten med Proskin.
                                  Jag har inte provat om klädseln fäster bättre eller sämre på kolfiber, men det gick bra när jag klädde Mini Vagabonden.
                                  Om du kommer ihåg så byggdes kroppen upp av kolfiberpinnar.
                                  Då mattade jag ner kolfibern något, kanske fäster limmet bättre då.
                                  Ett trick kan vara om man har en skarv vid en kolfiberpinne att lägga klädseln lite om lott. Sedan när man stäcker så börjar man vid skarven och när den svalnat sträcker man resten. Gör man inte detta kan skarven glida iväg.
                                  I kväll har jag limmat webbarna, så i morgon kan jag vända vingen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.