Bingo

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1300
    Jan Åhman
    Deltagare

      Ursäkta en nybörgare. Vad är webbar?

      #1301
      Krister Vernersson
      Deltagare

        Webbar är en av de viktigaste delarna i en vingkonstruktion.
        Det är (i mitt fall) en träbit som limmas mellan övre och undre vingbalkarna.
        De har samma funktion som livet på en I-balk eller zig zag pinnarna i en fackverkskonstruktion. I bilden till vänster, inga webbar, till höger, webbar. En väldigt viktig sak om de är av trä, är att fiberriktningen är stående. Gör man inte det kan man lika väl skippa de. Om man dessutom plankar vingens framkant mellan vingbalk och framkantsbalk, får man en väldigt vridstyv vinge. På engelska kallas det för “D-Box leading edge”.
        Nu kommer du inte missa dessa webbar Jan, när du ska ta dig ann ditt första lösvirkesplan.

        #1311
        Rolf Åhsberg
        Deltagare

          Kul med lite nya grepp på gamla hederliga trämodeller, nämligen kolfiber i konstruktionen..

          #1316
          Krister Vernersson
          Deltagare

            Nu har jag en färdig vinge, saknas bara vingspetsar och roder.
            Sedan ska den delas och limmas fast i kroppen.
            Vingen blev otroligt styv.

            #1321
            Jan Åhman
            Deltagare

              Tack för beskrivningen. Alla råd är bra. Det kommer nog fler “dumma” men nyttiga frågor från mig,

              #1416
              Krister Vernersson
              Deltagare

                Nu är jag färdig för att börja klä modellen.
                Tänkte den skulle vara färdig till oldtimer-meetinget.
                Det är inte många dagar kvar, så vi får se.
                Dessutom konfirmeras grabben den helgen, så det kanske inte blir någon flygning alls.
                Ska köra motorn lite till i bänk.

                #1418
                Douglas Johansson
                Moderator

                  Du hittar nog lite tid hoppas vi.
                  Vore kul om den infinner sig. 🙂

                  #1464
                  Krister Vernersson
                  Deltagare

                    Nu är kropp och stabbe färdigklädda.
                    Dags att ge sig på vingen.

                    #1466
                    Douglas Johansson
                    Moderator

                      Färdig i morgon ? 🙂

                      #1469
                      Krister Vernersson
                      Deltagare

                        Nej Douglas, så snabbt går det inte. Det är ingen ARF eller färdig skumvoffla. Men nu är den färdig, så detta blir sista inlägget för bygget. Tyngpunkten hamnade mitt i rekommenderat område utan bly, så det blir bra att börja med. Den väger 500g mindre än min WOT4, med samma vingbelastning och lite mer sprutt i motorn. Motorn går fantastiskt bra, så det ska bli spännande hur den funkar i luften. Som mottagare valde jag en GR-12 Falcon, med gyro och “Heading Hold”.
                        Det är alltid mer spännande vid första flygningen om man byggt modellen från grunden (lagt ner många timmar), än om man monterat en ARF. Så nu är det bara provflygning kvar.

                        #1474
                        Douglas Johansson
                        Moderator

                          Fin som attan, ska bli kul att få se in action.

                          #1499
                          Jan Åhman
                          Deltagare

                            Ja den är supersnygg. Är vingspannet ca 80cm ? Och vad blir flygvikten?

                            #1510
                            Krister Vernersson
                            Deltagare

                              Data på modellen står i första inlägget, men spännvidden är 112 cm och vikten blev 1500g. Har flugit den några gånger nu och den flyger bäst om man håller uppe farten. Färgen funkar bra. Har provat lite med olika stift och propellrar. En grej jag jobbat med är att propellern inte står vertikalt när man landar, för då gå propellern av.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.